Skip to content
Λιγότερο απο 1 λεπτό Διάρκεια άρθρου: Λεπτά

Σχολείο: Γιατί τα έξυπνα παιδιά μπορεί να έχουν κακή απόδοση;

Μια νέα μελέτη δείχνει ότι παιδιά με υψηλές λεκτικές και νοητικές ικανότητες μπορεί να αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες στο σχολείο, αν επεξεργάζονται τις πληροφορίες πιο αργά από το αναμενόμενο. Παρά τις γνωστικές τους δυνάμεις, αυτά τα παιδιά συχνά θεωρούνται από δασκάλους και γονείς ανοργάνωτα, λιγότερο υπεύθυνα και με δυσκολίες στις σχολικές εργασίες.

Διαβάστε επίσης: Έφηβοι: Ποιο είναι το μυστικό για να σας ακούσουν;

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από επιστήμονες του Massachusetts General Hospital και της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ και δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Child Neuropsychology.

Τι είναι η ταχύτητα επεξεργασίας;

Η ταχύτητα επεξεργασίας αναφέρεται στο πόσο γρήγορα και με ακρίβεια μπορεί κάποιος να λάβει πληροφορίες, να τις κατανοήσει και να ανταποκριθεί σε αυτές. Επηρεάζει το πόσο αποτελεσματικά κάποιος ολοκληρώνει δραστηριότητες που απαιτούν σκέψη, προσοχή και συντονισμό.

Ενώ η χαμηλότερη ταχύτητα επεξεργασίας είναι γνωστό χαρακτηριστικό σε παιδιά με αναπτυξιακές δυσκολίες ή δυσκολίες που συνδέονται με την ψυχική υγεία, δεν είναι ξεκάθαρο πώς επηρεάζει τα κατά τα άλλα «χαρισματικά» παιδιά.

Προηγούμενες μελέτες έχουν συνδέσει την αργή επεξεργασία με μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα κοινωνικής επικοινωνίας, ακόμη και χαμηλότερη απόδοση στην εργασία στην ενήλικη ζωή.

Η αργή επεξεργασία φέρνει… κακούς βαθμούς στο σχολείο;

Οι επικεφαλής της εν λόγω έρευνας υποστηρίζουν ότι παιδιά με υψηλή λεκτική νοημοσύνη αλλά αργή επεξεργασία τα πήγαιναν χειρότερα στα μαθηματικά και στην ανάγνωση από συνομήλικούς τους με δυνατότητα για πιο γρήγορη επεξεργασία.

Η νέα μελέτη ήθελε να διερευνήσει τον τρόπο με τον οποίο αυτή η «ανισορροπία» επηρεάζει την καθημερινή λειτουργία στο σχολείο και αν οι γονείς ή οι δάσκαλοι είναι πιο πιθανό να παρατηρήσουν τις συγκεκριμένες δυσκολίες.

Πώς έγινε η έρευνα

Οι επιστήμονες ανέλυσαν δεδομένα από 679 παιδιά και εφήβους 6 έως 17 ετών. Όλα τα παιδιά που συμμετείχαν είχαν υψηλές λεκτικές επιδόσεις. Έπειτα, χωρίστηκαν σε δύο ομάδες. Στην μία ομάδα ανήκαν παιδιά με σημαντικά χαμηλότερη ταχύτητα επεξεργασίας. Οι ερευνητές συνέκριναν απαντήσεις γονιών και δασκάλων σχετικά με:

  • τη σχολική επίδοση
  • τη συμπεριφορά
  • τις κοινωνικές σχέσεις
  • τις δραστηριότητες υψηλού ρίσκου, όπως χρήση ουσιών κ.α.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, τα παιδιά με πιο αργή επεξεργασία ήταν πιο πιθανό να έχουν επαναλάβει τάξη και θεωρούνταν λιγότερο οργανωμένα και υπεύθυνα στις εργασίες τους. Επίσης, βρέθηκε ότι οι δάσκαλοι εντόπιζαν τις διαφορές πιο συχνά από τους γονείς. Σύμφωνα με τις αξιολογήσεις τους, λοιπόν, τα παιδιά με χαμηλότερη ταχύτητα επεξεργασίας είχαν:

  • περισσότερα προβλήματα μελέτης και συγκέντρωσης
  • δυσκολίες στην επικοινωνία και την ηγεσία
  • πιο έντονες μαθησιακές δυσκολίες

Όπως αναφέρουν οι επιστήμονες, η χαμηλότερη ταχύτητα επεξεργασίας σε σχέση με τη λεκτική ικανότητα είναι κάτι που αξίζει προσοχής, ακόμη και όταν η ταχύτητα αυτή παραμένει εντός φυσιολογικών ορίων για την ηλικία του παιδιού. Τα παιδιά αυτά είναι πιο ευάλωτα σε δυσκολίες στην απόδοση στο σχολείο και μπορεί να αποδίδουν λιγότερο, σε σχέση με τις πραγματικές δυνατότητές τους.

Το πρωτότυπο άρθρο https://www.imommy.gr/2025/10/09/sxoleio-giati-ta-eksypna-paidia-mporei-na-exoun-kaki-apodosi/ ανήκει στο EΙΔΗΣΕΙΣ Παιδί | imommy.gr .