Η μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο σηματοδοτεί σημαντικές αλλαγές στη ζωή κάθε παιδιού. Είναι μια περίοδος γεμάτη νέες προκλήσεις, περισσότερες ευθύνες και αυξημένη ανεξαρτησία. Το δημοτικό όμως, ειδικά η τελευταία χρονιά του, αποτελεί την ιδανική ευκαιρία για να προετοιμάσουμε το παιδί μας, προσφέροντάς του τα απαραίτητα «εργαλεία» και τις δεξιότητες που θα το βοηθήσουν να αντιμετωπίσει με αυτοπεποίθηση και ωριμότητα τα νέα του σχολικά περιβάλλοντα στο μέλλον.
8 πράγματα που θέλω να μάθει το παιδί μου πριν πάει γυμνάσιο
Διαβάστε επίσης: Οι απαραίτητες προληπτικές εξετάσεις για τα παιδιά
1. Πώς να υπερασπίζεται τον εαυτό του και να ζητά βοήθεια
Θέλω να νιώθει άνετα να εκφράζεται όταν κάτι δεν του φαίνεται σωστό. Θέλω επίσης να βοηθήσω το παιδί να υπερασπίζεται τον εαυτό του με σεβασμό, είτε πρόκειται για συνομηλίκο είτε για ενήλικα σε θέση εξουσίας.
Η φωνή του παιδιού και οι απόψεις του, έχουν ισχύ.
Θέλω να έχει την αυτοπεποίθηση να μιλά για τις ιδέες του στην τάξη, αλλά και να εκφράζει τις απόψεις, τις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντά του όταν αλληλεπιδρά με τους φίλους του. Είναι απολύτως φυσιολογικό να μην αρέσει στο παιδί η σειρά που βλέπουν όλοι ή να ασχολείται με κάποια δραστηριότητα που δεν είναι τόσο δημοφιλής.
Επίσης, θέλω να μάθει να ζητά βοήθεια όταν τη χρειάζεται, αντί να παλεύει σιωπηλά με κάποιο πρόβλημα στο σχολείο ή στις φιλίες.
2. Πώς να είναι καλός/ή φίλος/η
Στο δημοτικό, το να κάνεις φίλους είναι πολύ πιο απλό σε σύγκριση με το γυμνάσιο. Οι φιλίες μεγαλώνοντας γίνονται γενικότερα πιο σύνθετες. Θέλω να μάθει πως ο/η αληθινός/ή φίλος/η είναι αυτός/ή που στηρίζει και «χειροκροτεί». Όλες οι φιλίες έχουν δύσκολες στιγμές, αλλά πρέπει να καταλάβει πως οι σχέσεις που βασίζονται σε… δράματα και προδοσίες, δεν αξίζουν τον χρόνο μας.
Δεν θέλω μόνο να μάθει πώς να επιλέγει σωστά τους φίλους του, αλλά και πώς να είναι το ίδιο ένας καλός και υποστηρικτικός φίλος — ένα άτομο που μιλά όμορφα για τους άλλους και τηρεί τις υποχρεώσεις του. Θέλω επίσης να μάθει πως η καλοσύνη έχει μεγάλη αξία. Για παράδειγμα, το να συμπεριλάβει έναν ντροπαλό συμμαθητή στην παρέα, μπορεί να οδηγήσει σε μια νέα, απρόσμενη φιλία.
3. Πώς να αντιμετωπίζει την πίεση από τους συνομηλίκους και να θέτει όρια
Η πίεση από τους συνομηλίκους αυξάνεται στο γυμνάσιο. Θέλω να μάθω στο παιδί μερικές φράσεις που μπορεί να χρησιμοποιεί όταν θέλει να αποφύγει κάτι. Θα του πω επίσης πως μπορεί πάντα να με χρησιμοποιήσει ως “δικαιολογία”, λέγοντας: «Έστειλα μήνυμα στη μαμά και είπε όχι». Είναι σημαντικό να μάθει από νωρίς να βάζει όρια για να διατηρήσει υγιείς τις φιλίες της.
Εκτός από το να μάθει πώς να αντιστέκεται στην πίεση, θέλω να καταλάβει πως δεν πρέπει να είναι το ίδιο, το παιδί που πιέζει άλλους. Αν κάποιος λέει «όχι» ή αισθάνεται άβολα, πρέπει να το αποδεχτεί και να προχωρήσει.
4. Πώς να παραμένει οργανωμένο και να διαχειρίζεται τον χρόνο του
Στο δημοτικό, οι εργασίες για το σπίτι είναι λίγες. Στο γυμνάσιο αυτό θα αλλάξει.
Ορισμένα πρακτικά tips για οργάνωση και διαχείριση χρόνου, περιλαμβάνουν:
- Καθιέρωση ρουτίνας μελέτης: Να υπάρχουν συγκεκριμένες ώρες μέσα στην ημέρα για διάβασμα.
- Δημιουργία λίστας προτεραιοτήτων: Οι εργασίες καλό είναι να γίνονται κατά σειρά προτεραιότητας, πρώτα ό,τι έχει άμεση προθεσμία ή μεγαλύτερη δυσκολία.
- Αποφυγή πολλαπλών εργασιών ταυτόχρονα: Εστίαση σε ένα πράγμα τη φορά γιατί το multitasking συχνά μειώνει την απόδοση και αυξάνει το άγχος.
- Τακτικός έλεγχος σχολικής τσάντας και γραφείου: Όταν τετράδια και βιβλία είναι οργανωμένα, κανείς δεν αναγκάζεται να ψάχνει τελευταία στιγμή.
- Χρήση ξυπνητηριού ή ειδοποιήσεων: Καλό είναι να υπάρχουν υπενθυμίσεις για τις προθεσμίες και τις σημαντικές υποχρεώσεις.
5. Πώς να φροντίζει το σώμα του
Η αρχή της εφηβείας είναι πάντα άβολη, όμως όσο πιο πολύ στήριξη και καθοδήγηση προσφέρουμε στα παιδιά, τόσο περιορίζουμε τις δυσκολίες τους. Σκοπεύω να μιλήσω στο παιδί για θέματα φροντίδας και υγιεινής, όπως το να κάνει τακτικά ντους, ειδικά μετά από αθλητικές δραστηριότητες, να πλένει καλά το πρόσωπό του και να φροντίζει πιθανά προβλήματα ακμής, το πώς να διαχειρίζεται την περίοδο κ.λπ.
6. Πώς να «χτίζει» την αυτοπεποίθησή του
Το γυμνάσιο μοιάζει περισσότερο με έναν αγώνα δημοφιλίας απ’ ό,τι το δημοτικό. Θέλω το παιδί μου να νιώθει περήφανο για αυτά που το κάνουν ξεχωριστό και να αισθάνεται αυτοπεποίθηση.
Σύμφωνα με τη φιλοσοφία της αναπτυξιακής γονεϊκότητας, τα παιδιά «χτίζουν» αυτοπεποίθηση κάνοντας κάτι που τους αρέσει και στα οποία έχουν φυσικό ταλέντο. Θα βοηθήσω το παιδί μου να εξερευνήσει τα ενδιαφέροντά του και να κάνει δραστηριότητες που αγαπά. Παράλληλα, θέλω να του μάθω εργαλεία ανθεκτικότητας, πειθαρχίας και υπευθυνότητας, όπως να τηρεί τις υποχρεώσεις του και να βρίσκει χρόνο για εξάσκηση.
7. Πώς να διαχειρίζεται τις απογοητεύσεις και τα λάθη
Θέλω να ξέρει πως ο στόχος δεν είναι η τελειότητα — αυτό που μετράει είναι να ξανασηκώνεται και να προχωράει.
Θέλω να μάθει πως τα λάθη είναι σημαντικό κομμάτι της μάθησης, γιατί δείχνουν τι πρέπει να βελτιώσει για την επόμενη φορά. Δεν θέλω να εστιάζει στο κακό βαθμό, αλλά στο τι μπορεί να μάθει από τα σχόλια ώστε να βελτιωθεί. Χρειάζεται να αφιερώσει περισσότερο χρόνο στη μελέτη; Να αλλάξει τον τρόπο που μελετά; Να ζητήσει βοήθεια από τον καθηγητή;
8. Πάνω απ’ όλα…
Θέλω να ξέρει πως, όσο δύσκολα κι αν γίνουν τα πράγματα, θα είμαι πάντα στο πλευρό του — είτε χρειάζεται βοήθεια, μια αγκαλιά ή απλώς κάποιον να το ακούσει.
