Για δεκαετίες, οι επαγγελματικές φιλοδοξίες των παιδιών ήταν σχετικά σταθερές: γιατρός, δάσκαλος, μουσικός, ποδοσφαιριστής. Όμως τα τελευταία χρόνια, ένας νέος «παίκτης» μπήκε στη λίστα, με έναν αυξανόμενο αριθμό παιδιών να επιθυμεί όταν μεγαλώσει να γίνει influencer! Έρευνα εξηγεί τι είναι αυτό που παίζει ρόλο σε αυτόν τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Είναι η μόδα της εποχής ή και κάτι άλλο;
Διαβάστε επίσης: Γιατί οι έφηβοι δεν σηκώνουν το τηλέφωνο;
Αυτό έχει αντιμετωπιστεί όχι και τόσο σοβαρά από πολλούς, που αναρωτιούνται γιατί οι νέοι ονειρεύονται καριέρες σε βιομηχανίες που μοιάζουν με «γυαλιστερές βιτρίνες», αντί για τα πιο καθημερινά επαγγέλματα. Ίσως ξεχνούν πως κι εκείνοι κάποτε είχαν μεγάλα όνειρα και ότι ο «influencer» είναι απλώς ο σημερινός «κινηματογραφικός αστέρας» ή το «σούπερ μόντελ» της εποχής.
Σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Telematics and Informatics, υπάρχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά προσωπικότητας που οδηγούν τους έφηβους σε αυτή τη φιλοδοξία και πολλά από αυτά είναι αρκετά οικεία ακόμα και σε όσους θεωρούν ότι το να είναι κάποιος «influencer» δεν είναι «πραγματική» δουλειά.
Στην εν λόγω μελέτη, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Wroclaw στην Πολωνία και το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης στο Ηνωμένο Βασίλειο εξέτασαν συνολικά 800 εφήβους ηλικίας 16-17 ετών, που ζούσαν είτε στην Πολωνία είτε στο Ηνωμένο Βασίλειο, για να κατανοήσουν όχι μόνο τα επαγγελματικά τους όνειρα, αλλά και την προσωπικότητά τους.
Τα 3 χαρακτηριστικά που έχει ένας influencer, σύμφωνα με την έρευνα
Ένας έφηβος, με βάση την έρευνα, δεν αρκεί να θαυμάζει την τελειότητα στις φωτογραφίες ενός influencer ή τα προνόμια που μπορεί να έχει το lifestyle του. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τρία είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας ενός 16χρονου που μπορεί να τον κάνουν να επιθυμεί να γίνει «influencer»:
- Εξωστρέφεια
- Υπερδραματικότητα
- Ναρκισσισμός
Αυτό δεν σημαίνει, βέβαια, ότι όλοι οι influencers είναι εξωστρεφείς, υπερβολικοί ή ναρκισσιστές. Για πολλούς συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Ξεκίνησαν απλώς ως εσωστρεφή άτομα που μοιράστηκαν το πάθος τους και έγιναν αυτό που έγιναν ως φυσικό αποτέλεσμα. Συχνά μάλιστα κάποιοι νιώθουν άβολα με την έντονη δημοσιότητα που φέρνει αυτός ο ρόλος.
Η συγκεκριμένη μελέτη αναφέρεται σε εφήβους που έχουν στόχο εξαρχής να γίνουν influencers και να το ακολουθήσουν στοχευμένα με την έννοια της επαγγελματικής καριέρας και όχι, για παράδειγμα, σε όσους επιθυμούν να γίνουν καλλιτέχνες, νοσηλευτές ή αρχιτέκτονες.
Οι γοητείες και οι κίνδυνοι, τι λέει η έρευνα
Δεν είναι μυστικό ότι το να είναι κάποιος influencer φαίνεται δελεαστικό, γιατί συνήθως συμπεριλαμβάνει:
- ένα κοινό που τον θαυμάζει
- δωρεάν προϊόντα και χρήματα από αγαπημένες εταιρείες
- ταξίδια
- ελευθερία στο πώς και πότε δουλεύει
Όμως λίγοι λαμβάνουν υπόψη τους τις επιχειρηματικές απαιτήσεις και τις δυσκολίες που κρύβει αυτή η ακόμη νέα, αλλά σχεδόν ανεξέλεγκτη βιομηχανία. Η μελέτη προειδοποιεί για τους ψυχολογικούς κινδύνους που ενέχει η επιδίωξη μιας καριέρας ως influencer, ιδιαίτερα για όσους αναζητούν επικύρωση και αποδοχή μέσω θαυμαστών και «επιτυχίας», αντί να ακολουθούν το πραγματικό τους πάθος.
Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι σε έναν τόσο νέο και ασταθή χώρο όπως είναι αυτός της «λάμψης», της προβολής, των social media και του διαδικτύου, η ψυχική υγεία μπορεί να τεθεί σοβαρά σε κίνδυνο, ειδικά αν οι λόγοι που ωθούν τον έφηβο σε αυτόν τον δρόμο δεν είναι οι σωστοί.
