Σήμερα, ίσως περισσότερο από ποτέ, οι έφηβοι «βομβαρδίζονται» με εικόνες πρόχειρου φαγητού στα social media. Η ροή είναι συνεχής και το περιεχόμενο ενδεχομένως να επηρεάζει τη διατροφική τους συμπεριφορά, περισσότερο από όσο νομίζουμε. Νέα έρευνα το επιβεβαιώνει.
Διαβάστε επίσης: Έρευνα: Χαρούμενα παιδιά, λιγότερες διατροφικές διαταραχές
Η εν λόγω έρευνα διεξήχθη από το Cancer Research UK και σε αυτή συμμετείχαν περισσότερα από 4.000 άτομα. Μεταξύ αυτών πολλά ανήκαν στην προεφηβική ηλικία και στην εφηβεία. Ήταν παιδιά από 11 ετών και πάνω καθώς και νέοι έως 21 ετών. Στη μελέτη αυτή διαπιστώθηκε ότι πάνω από τους μισούς συμμετέχοντες είχαν δει αναρτήσεις που προωθούν προϊόντα υψηλά σε λιπαρά, αλάτι και ζάχαρη τον τελευταίο μήνα.
Επίσης, σχεδόν τέσσερις στους δέκα δήλωσαν ότι αλληλεπίδρασαν με τέτοιες αναρτήσεις, για παράδειγμα πατώντας «like» ή κοινοποιώντας τες. Σημειώνεται, ακόμη, ότι το περιεχόμενο από influencer ήταν πιο δημοφιλές από τις διαφημίσεις που προέρχονταν από επιχειρήσεις.
Ομάδες εστίασης και διαδραστικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν στη μελέτη αποκάλυψαν ότι πολλοί συμμετέχοντες περιέγραψαν αυτό που συμβαίνει στα κοινωνικά δίκτυα ως μια συνεχή ροή περιεχομένου σχετικού με φαγητό, που τους επηρέαζαν σημαντικά στο πώς αισθάνονταν και στη διαμόρφωση των επιθυμιών τους. Συγκεκριμένα, ανέφεραν ότι τους έκαναν να νιώθουν πείνα ή να λαχταρούν συγκεκριμένα προϊόντα.
Αυτό δεν μοιάζει τόσο παράλογο, αν περίπου κάθε δύο λεπτά που είναι κάποιος στο Instagram βλέπει τουλάχιστον μία ανάρτηση σχετική με junk food! Ωστόσο, μπορεί να καταστεί αρκετά επικίνδυνο. Παλαιότερες σχετικές έρευνες έχουν δείξει ότι ακόμη και μόνο η θέαση εικόνων ανθυγιεινού φαγητού μπορεί να προκαλέσει λιγούρες, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε άσκοπη κατανάλωση φαγητού ή σε επιλογές πρόχειρων γευμάτων αντί για πιο υγιεινά σνακ.
Μπορούν τα social media να διαμορφώσουν διατροφικές συμπεριφορές;
Η μελέτη διαπίστωσε ότι πολλοί έφηβοι αντιμετώπιζαν θετικά το περιεχόμενο των influencer, συχνά ως διασκέδαση ή τρόπο να ανακαλύψουν νέα προϊόντα. Κάποιοι συμμετέχοντες δε, ανέφεραν ότι ήταν δύσκολο να καταλάβουν αν οι αναρτήσεις των influencer ήταν διαφημίσεις. Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι η διαφήμιση στα social media είναι πιθανόν να έχει τη δυνατότητα να διαμορφώσει το τι τρώνε τα παιδιά.
Σύμφωνα με τα ευρήματα μελετών, τα παιδιά που είναι παχύσαρκα έχουν πέντε φορές περισσότερες πιθανότητες να παραμείνουν παχύσαρκα και ως ενήλικες, γεγονός που αυξάνει τις πιθανότητες για μελλοντικά προβλήματα στην υγεία τους, καθώς τείνουν να κινδυνέυουν περισσότερο από ασθένειες, ακόμη και όπως ο καρκίνος, αργότερα στη ζωή τους. Εξαιρετικά ανησυχητικό είναι πως στην Αγγλία, το 22% των παιδιών ηλικίας 10 έως 11 ετών φαίνεται να αντιμετωπίζει το πρόβλημα της παχυσαρκίας.
