Οι έφηβοι ίσως να μη μιλούν ανοιχτά, όμως αν προσέξουμε τη συμπεριφορά τους, μπορούμε να καταλάβουμε πότε χρειάζονται τη βοήθειά μας.
Αν ένας έφηβο παιδί περνά ώρες «σκρολάροντας» ασταμάτητα στο κινητό αντί να διαβάζει, δεν είναι σημάδι ότι αδιαφορεί και δεν τον ενδιαφέρει να προετοιμαστεί για τις εξετάσεις. Αντίθετα, οι ειδικοί προειδοποιούν πως αυτό μπορεί να είναι μια σιωπηλή «κραυγή» για βοήθεια.
Καθηγητές από εκπαιδευτικές πλατφόρμες τονίζουν ότι ένα από τα πιο παρεξηγημένα σημάδια άγχους και πίεσης κατά την περίοδο των εξετάσεων είναι η αναβλητικότητα. Αυτή η συμπεριφορά, που είναι μόνο η κορυφή ενός συναισθηματικού παγόβουνου.
Διαβάστε επίσης: Έφηβοι: Φυσικό αντικαταθλιπτικό η αερόβια άσκηση!
Πώς να βοηθήσουμε τα παιδιά στην εφηβεία κατά την διάρκεια των εξετάσεων;
Οι ειδικοί τονίζουν ότι το άγχος των εξετάσεων δεν είναι πάντα έντονο ή εμφανές, μερικές φορές είναι ήσυχο, μη αντιληπτό και πολύ εύκολο να παρερμηνευθεί.
Όταν ένα παιδί είναι συνεχώς στο κινητό του ή αποφεύγει το διάβασμα, τις λιγότερες φορές πρόκειται για τεμπελιά. Τις περισσότερες, νιώθει εντελώς καταβεβλημένο και δεν ξέρει από πού να ξεκινήσει το διάβασμά του.
Αισθάνεται εγκλωβισμένο και ότι δεν μπορεί να οργανώσει το πλάνο διαβάσματός του και έτσι επιλέγει να αναβάλει συνεχώς το αναβάλει. Αυτή η συμπεριφορά, είναι ένα είδος άμυνας στην προσπάθεια του να προφυλαχτεί από το άγχος και την πίεση.
Επομένως, αντί να επιπλήττουμε τα παιδιά για την υπερβολική χρήση του κινητού και να τους ασκούμε κριτική, ειδικοί προτείνουν στους γονείς αρχικά να τα βοηθούν πρακτικά, χωρίζοντας την ύλη σε μικρότερα, πιο διαχειρίσιμα κομμάτια.
Επίσης, είναι πολύς σημαντικό να καθίσουμε μαζί και δημιουργήσουμε ένα ρεαλιστικό πρόγραμμα διαβάσματος, με μικρούς και εφικτούς στόχους. Κάνοντας έτσι ξεκάθαρο ότι είμαστε εκεί για να τα στηρίξουμε και να τα βοηθήσουμε. 
Άλλα σημάδια άγχους λόγω εξετάσεων
- Πολύ συχνά οι έφηβοι παραπονιούνται για σωματικά συμπτώματα: Πόνοι στο στομάχι, πονοκέφαλοι ή δυσκολίες στον ύπνο μπορεί να αποτελούν εκδηλώσεις άγχους, ιδιαίτερα όσο πλησιάζουν οι εξετάσεις.
- Γίνονται πιο ευερέθιστοι με απότομες αλλαγές στη διάθεση, εκνευρισμός για μικρά πράγματα ή απομόνωση μπορεί να είναι συναισθηματικές αντιδράσεις στο στρες.
- Χάνουν την αυτοπεποίθησή τους σε μαθήματα που αγαπούσαν και είχαν καλές επιδόσεις: Το άγχος μπορεί να επηρεάσει ακόμη και τους πιο αφοσιωμένους μαθητές. Αν το παιδί σας αρχίσει να αποφεύγει το αγαπημένο του μάθημα ή να λέει «δεν μπορώ», ίσως χρειάζεται ενθάρρυνση ή εξατομικευμένη υποστήριξη.
- Εμμονή με μικρά λάθη ή φόβος αποτυχίας: Η καταστροφική σκέψη, όπως το να πιστεύουν ότι ένας κακός βαθμός σημαίνει καταστροφή, είναι ένα συχνό φαινόμενο σε αγχωμένους μαθητές.
Εξεταστική περίοδος: Πώς να υποστηρίξουμε τα παιδιά μας;
- Δείχνουμε κατανόηση και δημιουργούμε ένα ασφαλές περιβάλλον, όπου θα νιώσουν ελεύθερα να εκφραστούν, ακόμη κι αν δεν είναι έτοιμοι να μιλήσουν αμέσως.
- Διατηρούμε μια σταθερή ρουτίνα στην καθημερινότητά τους και τα ενθαρρύνουμε να ξεκουράζονται, να τρέφονται σωστά και να μιλούν ανοιχτά για τα συναισθήματά τους.
- Τους υπενθυμίζουμε πως κανένα διαγώνισμα δεν καθορίζει την αξία τους και το μέλλον τους και πως η πρόοδος μετράει περισσότερο από την τελειότητα. Επιτυχία είναι η προσπάθεια και η πίστη στις δυνάμεις τους.
