Δεν υπάρχει μόνο το binge watching αλλά και το binge gaming. Αυτό είναι το πολύωρο συνεχόμενο παιχνίδι, στο οποίο πολλές φορές «βυθίζονται» οι έφηβοι. Παίζουν τόσες ώρες στους υπολογιστές ή τα κινητά τους, που καμιά φορά ξεχνούν να βγουν ακόμη και από το δωμάτιό τους. Πόσο επηρεάζει αυτό γενικά τα παιδιά και πόσο τις επιδόσεις τους στο σχολείο; Τι λέει νέα έρευνα;
Διαβάστε επίσης: Gaming: Βελτιώνουν ή βλάπτουν τα βιντεοπαιχνίδια την ψυχική υγεία;
Σύμφωνα με πρόσφατη, λοιπόν, έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό PLOS One, το binge gaming σχετίζεται με χειρότερα κοινωνικά, ακαδημαϊκά και ψυχικά αποτελέσματα στους μαθητές, με διαφορετικά μοτίβα ανάλογα με το φύλο τους.
Από την εποχή του pacman και τα «ουφάδικα» στη νέα διαδικτυακή παιχνιδομανία
Τα διαδικτυακά παιχνίδια κατέχουν κεντρική θέση στη νεανική κουλτούρα. Ιδίως στην εποχή μας. Βέβαια, ακόμη και παλαιότερα, από την εποχή του pacman, οι έφηβοι έπαιζαν ηλεκτρονικά σε κονσόλες στο σπίτι ή στα λεγόμενα «ουφάδικα».
Η τεχνολογία αναπτύσσεται διαρκώς και αλματωδώς στις μέρες μας και το διαδίκτυο δίνει στα παιδιά ακόμη μεγαλύτερη ευκολία και ποικιλία παιχνιδιών, τα οποία είναι άκρως εθιστικά.
Προηγούμενες μελέτες έχουν αναγνωρίσει τη διαταραχή διαδικτυακού παιχνιδιού ακόμη και ως επίσημη διάγνωση. Έρευνες στο Χονγκ Κονγκ εντοπίζουν τους εφήβους, κυρίως τα αγόρια, ως βασική ομάδα που επηρεάζεται. Υπάρχουν, επίσης, στοιχεία που συνδέουν τον παρατεταμένο χρόνο παιχνιδιού με συμπτώματα κατάθλιψης, άγχος και προβλήματα ύπνου.
Η έρευνα
Στην εν λόγω έρευνα στο PLOS One συμμετείχαν 2.592 μαθητές δημοτικού και γυμνασίου, 1.404 αγόρια και 1.188 κορίτσια, με μέση ηλικία περίπου τα 12 έτη, από 9 σχολεία. Οι μαθητές συμπλήρωσαν ανώνυμα ερωτηματολόγια στην τάξη, όπου δήλωναν αν είχαν παίξει διαδικτυακά παιχνίδια για πέντε ή περισσότερες συνεχόμενες ώρες τον τελευταίο μήνα. Έγινε επίσης αξιολόγηση συμπτωμάτων της διαταραχής διαδικτυακού παιχνιδιού κατά τους προηγούμενους 12 μήνες.
Αποτελέσματα
Η συνολική συχνότητα binge gaming ήταν 31,7%, συγκεκριμένα 38,3% στα αγόρια και 24% στα κορίτσια.Τα αγόρια ήταν λιγότερο πιθανό να αναφέρουν κακή ποιότητα ύπνου σε σχέση με τα κορίτσια, σε ποσοστό 58,6%, έναντι 65,5%. Επίσης, βάσει της μελέτης, δεν βρέθηκαν διαφορές φύλου σε ποσοστά κατάθλιψης, άγχους ή στρες πάνω από ήπιο επίπεδο.
Όσον αφορά στα αγόρια, οι binge gamers είχαν υψηλότερα ποσοστά της διαταραχής διαδικτυακού παιχνιδιού, κατάθλιψης, άγχους, στρες και χειρότερη ποιότητα ύπνου σε σύγκριση με τους μη-binge gamers, ακόμα και όταν λήφθηκε υπόψη η ηλικία και ο συνολικός χρόνος παιχνιδιού. Όσον αφορά στα κορίτσια, οι binge gamers εμφάνισαν επίσης υψηλότερα ποσοστά διαταραχής διαδικτυακού παιχνιδιού, κατάθλιψης, άγχους, στρες και μοναξιάς.
Επιπλέον, ένιωθαν λιγότερη αυτοπεποίθηση για τις σχολικές τους ικανότητες, για παράδειγμα πίστευαν ότι δεν θα τα καταφέρουν εύκολα στα μαθήματα, τις εξετάσεις ή τις εργασίες τους, είχαν χειρότερη ποιότητα ύπνου και μικρότερη κοινωνική υποστήριξη σε σχέση με τις μη-binge gamers.
Συγκριτικά με τους binge gamers, οι μη-παίκτες εμφάνισαν καλύτερους δείκτες. Εμφάνισαν χαμηλότερη κατάθλιψη, άγχος, στρες και μοναξιά, καθώς και πίστευαν περισσότερο στις ικανότητές τους στο σχολείο, ιδίως τα κορίτσια. Στα αγόρια, οι μη-παίκτες είχαν χαμηλότερο στρες και μοναξιά και υψηλότερη αυτοπεποίθηση σχετικά με τις επιδόσεις τους, αλλά δεν υπήρξαν σημαντικές διαφορές σε κατάθλιψη και άγχος.
Συμπέρασμα
Το binge gaming μπορεί να λειτουργήσει ως συμπεριφορικός δείκτης και πιθανός παράγοντας κινδύνου για αρνητικές κοινωνικές, ακαδημαϊκές και ψυχικές συνέπειες σε παιδιά και εφήβους, με σημαντικές διαφοροποιήσεις ανά φύλο. Ιδιαίτερα στα κορίτσια, η υπερβολική συνεχόμενη ενασχόληση με παιχνίδια συνδέεται με μεγαλύτερη μοναξιά και χαμηλότερη κοινωνική υποστήριξη.
